Rijst in Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Laura Boon - WaarBenJij.nu Rijst in Sapa - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Laura Boon - WaarBenJij.nu

Rijst in Sapa

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 April 2016 | Vietnam, Hanoi

Sapa

Nadat ik van mijn Franse vriendinnetje had afscheid genomen ging ik met de nachtbus naar Sapa. Als je denkt, niet chill slapen in de bus, dan ken je deze bussen nog niet. Dit waren 3 rijen van 2 hoog waar je echt in kon liggen. Benen languit en gewoon slapen maar. Na 6 uur rijden laten ze je nog 2 uur slapen zodat je rond 6 uur wakker wordt. Eenmaal een beetje wakker werd ik naar een hotel gebracht waar we ontbijt kregen. Ik zat met twee stelletjes aan tafel en wat er zou gaan gebeuren... Dat wist niemand eigenlijk haha. Na een ontbijt kwam er een volksstam binnen wat onze tourleiders waren. Dan verwacht je een mannen groep, maar dit waren allemaal kleine vrouwtjes in hun klederdracht. Ze dragen per dorp andere kleren. Wij hadden een groepje met 9 mensen en gingen op pad. Dat dacht je... Er gingen ongeveer nog 12 locals, 8 kinderen en 4 volwassen vrouwen met ons mee in dezelfde kleding met grote manden op hun rug. Die begonnen dan ook gelijk tegen je te kletsen. Sommige kwamen niet veel verder dan te vragen naar je naam, leeftijd, land en of je broertjes en zusjes had. Maar mijn vriendin die kon iets beter Engels. Tijdens de hike hielp ze mij steeds als het lastige stukken waren om te lopen. Het was een redelijk zware trip want we gingen echt door de Bush Bush en ook over de rijst banken. Sommige stukken waren vol met modder en ik ben ook 2x gevallen. Na een tijdje begon de zon door te komen en werd het ook echt warm. Mijn eerste echte zon in Vietnam. Ik ben dan ook direct mega erg verbrand want iedereen zei dat het zou gaan regenen. Maargoed het uitzicht was echt fantastisch. Je moet maar eens op Sapa zoeken, dat is precies wat ik zag. Het was echt super mooi. Na 4 uur hiken was het dan toch wel tijd voor een lunch. Maar eerst kregen we nog een suger tree, ja een boomstam die je kan eten. Eigenlijk zuig je de suiker eruit en dat is dan lekker. Daarna liepen we nog een uur en toen kwamen er uit alle manden van de vrouwen dingen die ze aan ons wilde verkopen. Ik kocht van mijn vriendinnetje een armbandje omdat ik de rest niet echt nodig vond. Later toen we een traditionele lunch hadden bleek natuurlijk dat ik het 4 dubbele had betaald dan andere kleine meisjes vroegen. Maar goed het was echt maar iets van 50 cent. Na de lunch deden we dan de korte en minder zware route. Dit was ook wel fijn want het was toch wel iets zwaarder dan ik had verwacht. Onze reisleidster vertelde ons dingen over de dorpen waar we doorheen liepen. Een van de belangrijkste dingen die ze vertelde was dan ook dat als je niet bent getrouwd als je 25 bent dat je dan ook voor altijd single bent. Als je trouwt dan dragen ze van oudsher grote zilveren oorbellen. Maar haar familie vond het niet erg als ze dat niet deed. Ze was 22 en had 2 kinderen. De jongste die droeg ze tijdens de gehele trip op haar rug. Het meisje was 14 maanden oud. Na de middag trip van 1,5 uur kwamen we in onze homestay. Een huis op een berg en hier konden we lekker douchen. Het huis was redelijk simpel maar voor ons erg fijn. We konden buiten zitten en boven waren allemaal redelijk grote bedden met muggennetten opgehangen. Dus hier konden we s avonds heerlijk slapen. Dat was echt super relaxed. Na de douche gingen we lekker eten en proefden we rijst wijn. Een lokale drank die ze maken. Eigenlijk was alles bijna natuurlijk gemaakt uit rijst. Ik eet inmiddels zelfs de rijst met stokjes omdat je soms geen andere keuze hebt. Daarna gingen we kaarten en al vroeg naar bed. Kapot na een lange dag. De volgende ochtend werd ik wakker rond half 8 met mega erge spierpijn. De kinderen waren lekker aan het spelen en wij kregen om 9 uur een goed ontbijt met pannenkoeken. We mochten ook nog de rijst proberen maar ik vond pannenkoeken al een groot feest. We gingen weer voor de zware tocht vandaag. Onderweg kwamen ze slangen tegen en vandaag was het nog warmer. Het was ook nog veel mooier eigenlijk dan dag 1. Nu hadden we weer andere vriendinnen die met ons meeliepen. Nu was ik inmiddels iets beter in het onderhandelen dus heb ik nog 2 armbandjes voor de liefhebbers gekocht. Na de lunch gingen we weer terug. Ik had de bus om 4 uur al en de rest moest wachten tot 9. Die gingen Sapa nog even bekijken. Nu zit ik weer in dezelfde luxe bus naar Hanoi. De luxe bus met internet om dit nu even te kunnen uploaden voor jullie. Ik begin inmiddels wat meer te wennen aan het backpacken. De foto's van Sapa komen later want die staan op mijn camera. Dikke kus vanuit het warme Vietnam

  • 10 April 2016 - 13:39

    Marianne:

    Ha lieve Laura

    wat maak jij van alles mee zeg!!! Geweldige verhalen. Geniet er maar lekker van, dit is toch ook wat je wilde
    dikke kus van Mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hanoi

Laura

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 12372

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 29 Mei 2016

Zuid Oost Azie

17 November 2014 - 27 Januari 2015

Nicaragua

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Internship Madrid, Spain

Landen bezocht: