6 semanas en Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Laura Boon - WaarBenJij.nu 6 semanas en Madrid - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Laura Boon - WaarBenJij.nu

6 semanas en Madrid

Blijf op de hoogte en volg Laura

14 Oktober 2013 | Spanje, Madrid

Inmiddels zit ik alweer meer dan 6 weken in Madrid en zitten er al 6 weken stage op. Week 7 is inmiddels alweer van start gegaan. Nadat mama weg was kon ik weer 2 weken vooruit en afgelopen donderdag kwam Bart alweer. Afgelopen donderdag na het werken mocht ik hem dan eindelijk weer in de armen vliegen. De tijd is toch wel heel snel gegaan, maar we hebben elkaar wel erg gemist. Maar er stonden een paar leuke dagen voor de planning om samen veel leuke dingen te doen. Donderdagavond eerst maar eens naar het terras en het begon zelfs al een beetje koud te worden. (dat vond ik) Bart vond een wel een aangename temperatuur. Na een drankje en een hapje hebben we thuis nog even over de Plaza Mayor gekeken en zijn daarna lekker naar bed gegaan. Vrijdag eerst een (beetje) uitgeslapen en daarna zijn we naar het stadion van Real Madrid geweest. Estadio Santiago Bernabéu heet het. Na de fan shop gingen we met de metro naar het andere stadion aan de andere kant van de stad: Estadio Vicente Calderón. Het stadion van Atletico Madrid. Na ook hier een fanshop en een lunch hebben we nog wat door de stad geslenterd en daarna lekker genoten van een diner voor 2.
Zaterdag was het 12 octobre, een feestdag in Madrid. Ze vieren hier dat Columbus Amerika ontdekte. Ze noemen het hier de dia de hispanidad. Het gaat er vooral om dat iedereen deze dag lekker vrij is en in Madrid is een grote militaire parade. Van Atocha naar Plaza Colon( Colon betekent Columbus in het spaans) (dwars door heel de stad) liepen militairen met paarden en kledij. Ik heb er weinig van gezien want we waren erg laat om nog te gaan kijken. Daarna hadden we besloten om toch te gaan doen waar ik al een tijdje over twijfelde. Veel mensen hebben er iets op tegen en ik besloot toch om het met mijn eigen ogen te bekijken. We zijn naar het stierenvechten geweest. Omdat ik niet wist hoe druk het was, hoeveel mensen er op zoiets afkwamen besloten we er ‘vroeg’ heen te gaan. We verwonderden ons eerst over het mooie stadion, wat de grootste moet zijn van Spanje, het mooie mozaïek waarmee het stadion versierd is en de vele mensen. Nadat we uit kaartjes konden kiezen tussen de 60 en 4 euro, zon plaatsen, schaduw plaatsen etc. besloten we nog even van de zon te genieten op een bankje tot het zou beginnen. Ik keek mijn ogen uit. Zoveel mensen (voornamelijk mannen) die in pak / jurk opgedoft rondliepen om naar de allerlaatste ‘corrido’ te gaan kijken van het seizoen. Eenmaal in het stadion bleek dat we in de schaduw zaten tussen de Spanjaarden die naar mekaar schreeuwden en deden. Ook de zakken chips, flessen wijn, bier werden open getrokken. Net alsof ze naar de film / concert gingen. Ik sta er nog steeds versteld van hoe die mensen allemaal daar waren. Toch was ik wel een beetje zenuwachtig toen het ging beginnen, want het was toch niet echt een pretje wat we te zien zouden krijgen, maar het was toch cultureel interessant. (om het zo maar te noemen). We kwamen binnen en er werden ons kussentjes aangeboden omdat je toch echt op steen zit op je eigen nummertje.
Op een avond zijn er 3 ‘torero’s’ (van die mannetjes met een rode doek) die elk 2 stieren gaan bevechten. Voordat het begint wordt laten zien op een bord hoe zwaar de stier is. Vaak stond er rond de 550 op. Dan komt de stier de arena binnen en begint ronde 1. (de ronde die ik het meest verschrikkelijk vond). Er zijn op dit moment 4-5 mannen met geel-roze doeken in een mooi pak die de stier laten rennen van de ene naar de andere kant. Dan komen er ook mannen te paard die de aandacht trekken van de stier. De man ter paard en het paard mogen niet binnen de 2 witte getrokken lijnen komen. Ik had het idee dat de buitenste lijn als een waarschuwing diende, maar ik weet niet of dat klopt. Het paard draagt een behoorlijk pantser wat bestaat uit dikke doeken. De ruiters zijn bewapend met een lange speer. Als de stier dan het paard aanvalt - wat echt bizar is - is het doel van de ruiter om de speer in de nekspier van de stier te steken zodat de stier zijn hoofd lager zal houden gedurende de rest van het gevecht. Ik vond dit verschrikkelijk. Vooral omdat het paard aangevallen wordt en dat ging bij de eerste keer niet helemaal goed.
Vervolgens begon ronde 2. Dan komen er weer mannen de cirkel binnen die stokken/speren steken in de rug van de stier.
Daarna was ronde 3 en dan begint het eigenlijk pas. Dan komt de toredor binnen met de rode doek, zoals iedereen het beeld kent van een stierengevecht. Hij staat heel dicht tegenover de stier en gaat in allemaal rare houdingen staan en laat de stier rondjes om hem heenrennen. Op het einde pakt hij een zwaard en steekt het in de nek van de stier, en als dit goed gaat, valt hij dan gelijk dood neer. Ik kan jullie zeggen, ik heb wel eens leukere dingen meegemaakt. Maar ik blijf mij verbazen hoeveel mensen er kwamen kijken, gillen, naar elkaar roepen etc. Mensen hadden zelfs een 10 rittenkaart om het stadion binnen te komen. Na deze ‘show’ die ongeveer 2,5-3 uur duurde zijn we lekker samen wezen eten bij de Taberna waar ik met mama ook al een keer gegeten had. Zondag zijn we naar de ‘el rastro’ markt geweest waar ik al eerder over geschreven had en hebben Bart en ik onze laatste inkopen gedaan. Daarna nog even een siesta gehouden en daarna moesten we alweer gaan eten want Bart moest het vliegtuig halen. Ik vond het niet leuk om afscheid te nemen, maar heb het vooruitzicht dat hij over 6(!) weken alweer komt met zijn ouders, broer en Laura. Vandaag mocht ik weer hard aan de bak op stage. Nog maar 3 weken in de housekeeping en dan ga ik alweer naar de receptie toe. Dus ik heb nog 3 weken om even flink mijn Spaans bij te spijkeren om dan straks toch echt in aanraking te gaan komen met de gasten!

Het leventje hier in Spanje is nog wel even vol te houden. Dit weekend toch maar eens een jasje aangetrokken, het is in de ochtend maarliefst 8-10 graden en in de middag warmt het op tot zo’n graad of 24. Dus voor hier natuurlijk tijd om winterkleding, winterlaarzen en jassen uit de kast te trekken. Ik voel mij steeds meer een Madrileen worden, want ik krijg toch ook wel verlangens naar de kopjes thee, pepernoten(die ik hier nu ook even heb!!) en winterlaarzen. Ik weet dat ik niet mag klagen als ik hoor hoe het nu in Nederland is ;)
Ik kijk weer uit naar mijn volgende bezoek die ik alle mooie dingen van Madrid mag laten zien. Maar ook zonder bezoek vermaken wij dames ons goed hier. Het nachtleven staat Spanje natuurlijk bekend om en ook in Madrid is nog voldoende te zien voor de komende weken ;)

  • 14 Oktober 2013 - 19:47

    Jappie:

    Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt Lau, wij komen je in december gezellig opzoeken dus geniet nog even van je rust haha ;)

  • 15 Oktober 2013 - 13:09

    Marlies:

    Weer een leuk verhaal! Jullie hebben er wel een cultureel weekend van gemaakt met zn 2e haha. Werkze deze week en rust maar goed uit want nog 4,5 dag en dan ben ik er!!!!! Eindelijk kan ik zeggen: Tot zondag!!!

  • 15 Oktober 2013 - 19:57

    Wilma:

    Lieve Laura,
    Fijn je verslagen te lezen!!! Super tof een beetje van het Spaanse mee te krijgen via jou. Wat het afmaakt zijn de foto's ook via fb en via je moeder. Ze heeft het net als jij heel goed (beetje koud toen) gehad en heeft tijdens het meiden weekend veel verteld over jouw verblijf in Madrid. Ook knap hoor dat je de taal zo vlot spreek in iddels. Wat een bizar gebeuren zeg dat stierengevecht emt en door de torero's.... Goed dat jullie dit hebben gezien (voor een keertje) zodat je dat van je to do lijstje kunt afstrepen...Super dat er regelmatig lieve mensen bij je langs kunnen komen, geniet! Veel liefs vanuit een ondergelopen Nederland. Echt je mist hier geheel niets

  • 17 Oktober 2013 - 12:27

    Marjolein:

    Hee Lau,

    Mooi om te lezen dat jij en Bart lekker hebben genoten van jullie daagjes samen! Indrukwekkend verhaal over die stierengevechten. Het lijkt mij ook vreselijk, maar wel heel gaaf om een keer die hele sfeer mee te maken. Het is echt een onderdeel van de Spaanse cultuur. Wij wonen vlakbij een arena voor stierengevechten. Helaas is deze een paar jaar geleden omgebouwd tot winkelcentrum.

    Ik lees hierboven dat je dit weekend lekker bezoek krijgt van Marlies! Veel plezier samen!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Actief sinds 22 Aug. 2013
Verslag gelezen: 231
Totaal aantal bezoekers 12465

Voorgaande reizen:

03 April 2016 - 29 Mei 2016

Zuid Oost Azie

17 November 2014 - 27 Januari 2015

Nicaragua

28 Augustus 2013 - 01 Februari 2014

Internship Madrid, Spain

Landen bezocht: